
Vi mener at barnet best kan begripe gjennom å gripe. Aristoteles: ”Det vi må lære før vi kan gjøre det, det lærer vi ved at vi gjør det.” Altså ønsker vi å legge til rette for flersanselige erfaringer i leken, læringen og danningsprosessene.
Profilområdene skal oppleves i hverdagen og personalet skal gå aktivt inn for å bruke fagene knyttet til profilområdene både som metode og for sin egenverdi. Hver uke sørger pedagogene for å vektlegge et av fagene for sin barnegruppe. Fagfokuset rullerer slik at alle gruppene sikres gode opplevelser, aktiviteter, inspirasjon og kunnskap i alle disse fagene.
Vi vektlegger livsmestring gjennom:
• Fysisk aktivitet og matglede
• Estetiske fag: drama, musikk og forming
Dette gjøres i en kontekst som fremmer sosial kompetanse
De estetiske uttrykksformene er mangfoldige og sanselige og kan ses på som et språk for både følelser og intellekt. Det er et erkjennelsens språk, og når vi skaper skapes vi. Gjennom de estetiske fagområdene kan vi sammen utforske det som ikke så lett lar seg fange i ord, og vi bruker dem i formidlings- og læringssituasjoner. Glede i kreativitet, nysgjerrighet, undring, spontanitet og evne til improvisasjon er her viktige arbeidsområder for personalet. Å skape og oppleve sammen bidrar til samhørighet i et positivt sosialt fellesskap. Dette får vi til ved blant annet:
• Egne uttrykk – å legge til rette for og støtte barnas kreative prosesser.
• Dramaforløp – Personal i hjelpetrengende roller der barn blir hjelpere og problemløsere. En tverrfaglig arbeidsmetode hvor flere av rammeplanens fagområder kan opptre samtidig.
• Møte kunst og kulturelle uttrykk – voksne som kunstformidlere evner å åpne kunsten sammen med barna, skape undring og muligheter til å bli berørt.
• Tilrettelagte og spontane aktiviteter – følge barnas fokus og interesser og så gripe mulighetene i hverdagen.
• Utformingen av rom og valg av materiell er bevisste og pedagogisk begrunnede valg.
• Måltid skal gi barna nok og riktig næring, og det skal være hyggelig.
• Barna skal få innsikt i hva et godt kosthold er og hva kroppen vår trenger.
• Vi har ansatt egen kokk.
• Barna får all mat og drikke i barnehagen. Frokost, lunsj og fruktmåltid.
• Det er viktig for oss at barna får kjennskap til menneskets samspill med naturen og hvor maten vi spiser kommer fra.
• Flere dager i uken har vi med barn i kjøkkengrupper. Der lærer de om mat og råvarer, og de deltar i dyrking, høsting, foredling, matlaging og baking.
• Vi har kjøkkenhage, bærbusker, frukttrær og grønnsakskasser. Kokk og øvrig personale følger en veiledende arbeidsplan, ”Fra jord til bord”