Vi mener at barnet best kan begripe gjennom å gripe. Vi ønsker å legge til rette for flersanselige erfaringer i leken, læringen og i danningsprosessene.
Profilområdene skal oppleves i hverdagen, og personalet skal gå aktivt inn for å bruke fagene knyttet til profilområdene både som metode og for sin egenverdi. Dette gjøres i en kontekst so fremmer sosial kompetanse. Hver uke sørger pedagogene for å vektlegge et eller flere av fagene for sin barnegruppe. Fagfokuset rullerer slik at alle gruppene sikres gode opplevelser, aktiviteter, inspirasjon og kunnskap i alle disse fagene.
Vi beriker altså hverdagen i barnehagen gjennom:
• De estetiske fagene drama, musikk og forming
• Fysisk aktivitet og matglede
De estetiske uttrykksformene er mangfoldige og sanselige og kan ses på som et språk for både følelser og intellekt. Det er et erkjennelsens språk, og når vi skaper skapes vi. Gjennom de estetiske fagområdene kan vi sammen utforske det som ikke så lett lar seg fange i ord. Glede i kreativitet, nysgjerrighet, undring, spontanitet og evne til improvisasjon er her viktige momenter for personalet. Å skape og oppleve sammen bidrar til samhørighet i et positivt sosialt fellesskap. Dette får vi til ved blant annet:
• Måltid skal gi barna nok og riktig næring, og det skal være hyggelig.
• Barna skal få innsikt i hva et godt kosthold er og hva kroppen vår trenger.
• Vi har kokk ansatt.
• Barna får all mat og drikke i barnehagen. Frokost, lunsj og fruktmåltid.
• Barna skal få kjennskap til menneskets samspill med naturen og hvor maten vi spiser kommer fra.
• Barna får lære om mat og råvarer, og de deltar i kompostering, dyrking, høsting, foredling, matlaging, baking og birøkting.
• Vi har kjøkkenhage, bærbusker, frukttrær og grønnsakskasser og bikuber. Kokk og øvrig personale følger en veiledende arbeidsplan, ”Fra jord til bord”